Experiència de pacient
L’Hospital Germans Trias i Pujol aposta per un enfocament nou de la relació amb el pacient, en el qual el pacient té un paper protagonista en la seva salut i el seu benestar. L’empoderament del pacient passa per fer un canvi de paradigma, en el qual el pacient no només és un receptor passiu, sinó un participant actiu i responsable de la gestió de la seva salut.
A través del programa eSalut, els professionals de l’Hospital poden tenir un contacte més fluid amb els pacients i donar-los-hi informació fidedigna i consells per empoderar-los i ajudar-los a aprendre bons hàbits de salut i coneixements. D'aquesta manera poden prendre per si mateixos, o amb l’ajuda de l’equip mèdic, si així ho vol el pacient, decisions importants sobre els tractaments o les diferents opcions a triar.
Per aprofundir en aquest aspecte, des de l’Hospital Germans Trias s’ha apostat per desenvolupar i aprofundir en diverses formes de participació del pacient, com ara:
Empoderament del pacient
eSalut ofereix als pacients explicacions i consells de diferent tipus que els ajuden a entendre millor el seu cas, bons hàbits que els ajuden a millorar la seva qualitat de vida i tota una sèrie de continguts personalitzats segons el cas, que han estat elaborats o validats pels seus equips assistencials.
Els estudis confirmen que els pacients que millor coneixen les seves patologies acostumen a tenir menys recaigudes i a visitar menys les urgències.
Per fer-ho d’una forma didàctica i entretinguda, el pacients poden trobar jocs tipus trivial, on han de triar la resposta correcta a una pregunta sobre els materials que se'ls facilita.
Alfabetització en salut
Perquè un pacient pugui prendre decisions sobre la seva salut ha de poder entendre el que li diu el seu equip assistencial.
- D'una banda, s'adapten tots els continguts de l'aplicació a un llenguatge senzill i també s'afegeixen explicacions sobre els conceptes que poden ser complexos d’entendre.
- D’altra banda, s'introdueixen paraules tècniques, amb les seves explicacions, per poder aprofundir més, si el pacient ho desitja. Així s'ofereix als pacients amb més interès recursos per convertir-se en pacients experts.
Decisions compartides
A l'hospital es fa una aposta perquè pacient i professionals de la salut puguin dialogar, valorar i acordar com afrontar la malaltia i l’estil de vida més adient tenint en compte tant el diagnòstic i el coneixement científic, com les preferències personals que millor s’adapten a les necessitats de la persona malalta.
Aquestes decisions compartides estan especialment indicades en situacions en què hi ha més d'una alternativa davant d'un diagnòstic o cribratge, procediment mèdic o quirúrgic, tractament farmacològic o canvis en l'estil de vida.
També són especialment útils quan són decisions sensibles a les preferències dels pacients o bé quan hi ha una incertesa sobre l'efectivitat del tractament. Abans de prendre una decisió, el pacient ha d'estar informat per saber quines són les preguntes clau que ha de fer i quina informació ha de conèixer.
PREMS
En la mateixa línia, el programa eSalut busca contínuament millorar i adaptar-se a les necessitats dels pacients. Per aquest motiu, cada cop que s’inicia un nou cas d’ús (malaltia o procés de salut) a l’aplicació mòbil, es demana a un grup de pacients experts que valorin diferents paràmetres, com ara la usabilitat, el disseny, els continguts o la funcionalitat.
Per fer-ho, s'utilitzen formularis ‘PREMs’, els quals, a banda de servir com a eina per descobrir possibles millores, permeten quantificar la qualitat de les diferents variables que s’analitzen.
Els PREMs que es fan servir han estat validats científicament.
Es tracta de diferents enfocaments complementaris, per ajudar els pacients, oferint-los eines que els hi permetin conèixer millor el seu estat de salut, empoderar-se i participar activament en els processos de millora del servei.
► Per prendre una decisió sobre la teva salut, primer has de conèixer quines opcions tens i què suposen per a tu. Per poder assimilar-ho tot, s’ha d’entendre el que diu l’equip assistencial i la informació que et facilita.